Havelte rocks!

Bea en Wiebe runnen een restaurant in Drenthe. Letterlijk aan de rand van Havelte. Om precies te zijn, tussen Havelte en de hunnenbedden in een bosrijke omgeving van Nederlands meest ongerepte provincie. Met een eenvoudige menukaart, een hapje, ‘n high-tea en tal van activiteiten is er volop enthousiasme en ruimte voor een makkelijk gezellig avondje uit. En dat mag ook weleens gezegd en onderschreven worden. Niet alleen voor de inwoners van Havelte maar ook voor inwoners van naburige gemeenten.

Toch is het heel gezond om te kijken waar De Rand Van Havelte nu in de markt staat en waarom? Moet het restaurant een seizoensgebonden aanbieder blijven van een broodje, een kwalitatief etentje in een gezellige omgeving of kunnen we pro-actief pitchen bij doelgroepen die niet in eerste aanleg de onze zijn? Wat doen we met de merknaam van De Rand Van Havelte en vakantiepark Hesselte in de huidige markt met een teruglopend aandeel vaste, trouwe en loyale klanten en hoe kunnen zij DRVH en vakantiepark Hesselte verder profileren? Wat voor een rol kunnen we spelen in de booming hospitality markt van de huurbungalows, de B&B’s, hotels en hostels waar Tripadvisor en Booking.com de dienst uitmaken? Hoe gaan we om met indirecte vormen van marketing, nl. (pers-)communicatie en public relations die DRVH en het vakantiepark andere etalages met andere doelgroepen moeten kunnen verschaffen waar wij op kunnen inspelen? Ook omdat de concurrentie dat vooralsnog nalaat.

Even een kort lesje in psychologie: iedere ondernemer wil binnen een paar jaar kunnen zeggen dat hij/zij zijn eigen koninkrijkje met eigen regeltjes gecreëerd heeft. Iedere marketeer wil tastbaar zijn/haar stempel kunnen drukken op leuke dingen, events, evenementen, beurzen, congressen, feesten, uitjes, etc, waarmee De Rand Van Havelte en het vakantiepark Hesselte blijvend en terugkerend onder de aandacht komen.

Bij DRVH en het vakantiepark is er slechts een klein deel van een groeiende markt. Er is de kennis, de ervaring en er zijn de relaties om mensen met elkaar in contact te brengen, te inspireren, te ondersteunen en te verbinden.

Het komende half jaar werk ik aan een mix van marketing- en communicatietactics die de beleving en –naam van De Rand Van Havelte en vakantiepark Hesselte in de markt aanzienlijk moeten vergroten, waardoor de primaire doelgroep weet wat het park en het restaurant voor hem/haar kan betekenen en waardoor we onze jarenlange knowhow via nieuwe en aan te passen bestaande communicatiemiddelen de marketingmix nationaal (en internationaal) kunnen veranderen. Maar, ik knip de boel wel op. Dus, ik maak gescheiden plannen voor het vakantiepark en het restaurant omdat vanuit hun bestaansrecht en functie de twee bedoeld zijn voor andere doelgroepen. Een eenvoudig maar sfeervol restaurant heeft namelijk niet een landelijke uitstraling. Jan en Toos uit Alkmaar komen niet zomaar uit Alkmaar om maar even een vorkje te prikken in Havelte, om maar een voorbeeld te noemen. Het restaurant heeft voornamelijk een lokale en regionale functie. Het vakantiepark zou ideaal zijn voor Jan en Toos om een weekendje te verblijven. Inwoners van Uffelte en Havelte hoef je niet aan te schrijven om een lang weekend in een bungalow te verblijven die amper 1 kilometer van hun geboortehuis staat.

Mijn marketing- en communicatiestrategie moet het komende half jaar inspelen op nieuwe afzetgebieden via bestaande doelgroepen met communicatiemiddelen en marketinginstrumenten die niet à priori tot onze dagelijkse gang van zaken behoren.
Havelte rocks!

www.derandvanhavelte.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *