Gather! If you can ‘maak’ it here, you’ll make it everywhere

Gather bestiert de begane grond en de kelder van de voormalige V&D in Haarlem uit onvrede met het huidige winkelaanbod. We zien dat winkelstraten van verschillende steden steeds meer op elkaar gaan lijken, met grote ketens die overal willen domineren. Met vastgoedbedrijven die onvoldoende met de markt meebewegen en de huren steeds verder opdrijven. Kortom, leuke en spannende winkels delven steeds vaker het onderspit.

 

In beleving willen we blijkbaar eenheidsworst. We willen zo goedkoop mogelijke prijzen en voortdurende uitverkoop-aanbiedingen. Winkels gaan er in mee en stemmen hun aanbod af op wat zij denken dat consumenten willen betalen. Onder druk van webshops en online retail. Een opvallend, uniek en spannend aanbod van eerlijke producten op maat met gevoel voor historie lijkt er niet toe te doen bij de Primark, de Action en de MediaMarkt. En voor een nieuw abonnementje bij de UPC ga je niet even een lekker dagje shoppen in ons pittoreske stadshart.

 

Omdat wij al langer zien dat de voordelen van massaproductie zijn verdwenen. Het in bulk bestellen in het verre Oosten de ketens niet meer het voordeel oplevert dat het ooit had. Internet alles transparant heeft gemaakt. Elke inkoper weet welke artikelen je waar kunt bestellen tegen welke prijs, waardoor overal ongeveer hetzelfde te koop wordt aangeboden. Een consument niet eindeloos gedwongen kan worden om steeds weer nieuwe collecties aan te kopen. En de vorige collectie voor dumpprijzen in de uitverkoop te doen…. Snappen we dat de totale verzadiging is bereikt. Alle waarde lijkt verloren. Wanneer iedereen dit soort trucjes hanteert, zijn ze op een gegeven moment simpelweg uitgewerkt. En dat is wat we nu al een tijdje meemaken. Wij weten dat, de HEMA weet dat en we weten, juist sinds de val van de V&D waartoe het leidt.

 

Wij denken dat het hoog tijd is het dichter bij huis te zoeken. De kleine makers die unieke producten bedenken het podium te geven dat ze verdienen. Te bewijzen dat je ook in kleine series profijtelijk kunt zijn. Door gebruik te maken van nieuwe technieken en productiemethoden. En te werken met mensen die plezier hebben in wat ze doen en bij wie niet alles om geld en 300% winst draait.

 

Gather wil laten zien hoe leuk en levendig stadscentra weer kunnen worden. Hoe je bezoekers kunt verrassen, verbazen en verwonderen. Hoe je kunt inspelen op hun latente wensen en verlangens. Al hun zintuigen kunt prikkelen. Hoe je het weer spannend en avontuurlijk kunt maken. Van winkelen, eten, drinken, museum-, galerie-, en evenementenbezoek een spannende mix kunt maken. Hoe je het publiek kunt uitdagen en inspireren. Een sfeer kunt creëren waarin bezoekers ontvankelijk zijn voor smaak, kwaliteit en authenticiteit. Zich graag verbinden met de makers van de artikelen die aangeboden worden. Waardoor de prijs een minder dominante overweging wordt. En hoe je dit alles profijtelijk kunt organiseren.

 

De Aandachtsfabriek heeft voor Gather Haarlem een stappenplan uitgewerkt:

  • We moeten van pop-up space naar pop-up retail warehouse
  • We moeten offline naar een online verzamelplaats als een soort lokale fysieke Etsy
  • We moeten naar een retail verzamelplaats van branding collectives & unique reputations
  • We moeten van retail uithangbord naar city marketing richtingaanwijzers in de stad
  • We moeten van richtingaanwijzers in de stad naar een promotional warehouse brand
  • We moeten van een Unique Selling Warehouse Point naar snelkookpan-retail stageplekken
  • We moeten richting een eigen ‘Covent Garden’ maakplaats waar het allemaal gebeurt, van foodcourt tot aan de beste optredens: één overview van wat Haarlem te bieden heeft op maatschappelijk, duurzaam, technisch, maakbaar en cultureel vlak.

De Aandachtsfabriek heeft aangeboden om voor de kleine zelfstandige ondernemers branding, pr en reclame te verzorgen onder de paraplu van Gather middels een webshop, middels Pinterest en middels een Printerest magazine en nieuwsbrief om gezamenlijk een duurzaam en maakbaar imago op te bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *